Khamis, 20 Disember 2012

Mula mengikat fly

Assalamualaikum, Salam Sejahtera & Salam Strike...

Sebulan yang lepas, aku pun sudah mula mengikat sendiri flies. Aku ada membeli tying tools dan vise yang baru. Set vise & tying tools yang lama, sudah pun aku jual pada seorang sahabat.

Buat masa sekarang, aku cuma membeli yang murah-murah sahaja. Belum sampai tahap nak beli yang mahal-mahal. Apa yang penting, alat dah ada, yang tinggal cuma nak asah bakat jer dalam mengikat fly nih.








Ini merupakan hasil nukilan aku yang pertama. Dragonfly Micro. Kalau tengok dalam gambar, memang nampak macam besar. Sebenarnya, pepatung nih kecik sahaja saiznya. Hook yang aku gunakan ialah Dry Hook #16. Panjang hook tu lebih kurang dalam 1 cm sahaja. Material yang aku gunakan ialah Grizzly Rubber Leg untuk ekor, flash line untuk sayap dan mata/kepala aku guna Bead Chain saiz small.Thread yang aku gunakan ialah warna hitam.



Tak sangka, menjadi jugak fly buatan sendiri aku ni. Ini adalah mangsa pertama. Ikan puyu sebesar 2 jari jer. Mungkin anda semua boleh bayangkan betapa kecilnya pepatung fly aku tu, ikan sebesar ini pun boleh telan sampai habis. Cuma sayap jer yang terkeluar sedikit dari mulut puyu tu.







Ini adalah tangkapan kedua pepatung fly aku. Selain daripada puyu, ikan bulan ada jugak strike pepatung aku ni, tapi macam biasa la, tak semudah tu nak hook-up ikan bulan nih.









Terima kasih kerana sudi membaca... sila nantikan untuk post-post yang akan datang.... Salam strike...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan