Khamis, 20 Disember 2012

Cubaan membuat dry dan set fly ultralight

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Sejak bermain-main dengan fly, umpan yang paling aku suka pakai ialah dari jenis dry. Ini adalah kerana, dry kecil dan ringan serta senang nak cast.

Ni adalah dry pertama yang aku buat. Aku pun tak tau nama apa. Sudah tentulah target utama aku ialah ikan puyu. Sudah pun ader satu strike ikan puyu yang berjaya aku bawa naik dengan dry nih, tapi aku tak ambil gambar sebab puyu tu kecil sangat. Lebih kurang besar ibu jari jer. Jangan pandang rendah pada dry nih, ikan bulan pun turut serta menyambar dry aku ni, tapi buat masa sekarang tak ada yang terlekat.




Ni pula adalah dry yang kedua yang aku buat. Sudah ada satu tangkapan iaitu ikan puyu dan seperti biasa sudah pun menerima sambaran daripada ikan bulan.









Ini adalah ikan puyu yang membaham dry yang kedua merangkap ikan pertama yang aku naikkan dengan set ultralight rod 2/3wt fiberglass.










Aku panggil ni micro shrimp. Fly yang berbentuk udang kecil nih sangat menjadi-jadi bermain dengan ikan bulan. Hook yang aku gunakan ialah dry hook #16. Walau pun banyak strike, tapi memang agak sukar ikan bulan nak lekat, mungkin juga kerana saiz hook yang terlalu kecil. Tapi, aku pernah hook-up ikan bulan dengan hook yang bersaiz #18. Tak lekat, mungkin juga bukan kerana saiz hook. Seperti yang kita tahu, ikan bulan sememangnya spesis yang susah nak lekat kat hook.



Akan tetapi, akhirnya, berjaya juga aku menaikkan seekor baby bulan dengan menggunakan micro shrimp. Apa yang menariknya, ikan bulan ni menyambar sebaik sahaja micro shrimp mencecah air pada cast yang pertama. Ini boleh dinobatkan sebagai ikan bulan yang terpantas yang pernah aku hook-up. Ini juga merupakan ikan bulan pertama yang berjaya aku naikkan dengan rod 2/3 fiberglass.






Salam strike!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan