Isnin, 19 Disember 2011

Ikan Bulan Vs Bulu Ayam

Seperti biasa, jika ada waktu yang terluang aku akan pergi ke kedai joran mencari gewang baru atau yang belum pernah aku cuba. Aku bertanyakan pada tokey kedai mengenai gewang yang sesuai untuk ikan bulan. Tokey tu cakap, kalau ikan bulan guna bulu ayam bagus. Bulu ayam? Ya, bulu ayam yang orang guna pancing tenggiri. Tapi ambil saiz yang paling kecil.

Harganya tak la mahal sangat, apa salahnya aku cuba. Keessokkannya, aku terus mencuba gewang bulu ayam yang baru beli tu. Kebetulan pada waktu tu air tengah surut, walau pun air keruh, aku boleh nampak dengan jelas ikan bulan menyambar permukaan air sana dan sini. Memang banyak betul ikan bulan yang bermain-main di sini. Kadang-kadang tu aku boleh nampak dengan jelas ikan bulan yang bersaiz bagak timbul di permukaan air.

Sungguh mengejutkan, memang betul gewang bulu ayam ni terbukti berkesan. Balingan yang pertama sudah pun disambar ikan bulan. Akan tetapi, ada sedikit kesilapan, mata kail yang aku gunakan terlalu kecil, semua sambaran ikan bulan tu sia-sia sahaja, susah nak tersangkut. Akhirnya, berjaya juga aku naikkan seekor yang bersaiz serdahana.

Aku terus mencuba, walau pun menerima banyak sambaran, tapi masih lagi gagal bawa naik ikan tersebut. Banyak yang terlepas sebelum berjaya di daratkan. Mungkin juga kerana mulut ikan bulan yang terlalu besar berbanding mata kail yang aku gunakan.

Tapi tak apa, sekurang-kurangnya aku sudah tau kesilapan utama aku kat sini. Lain kali, aku akan cuba gunakan mata kail yang lebih besar. Atau pun guna mata kail yang bercabang tiga. Harap-harap teori aku betul pada kali ini.

3 ulasan:

  1. Assalammualikum, tuan.
    Saya berminat dgn report bulan tuan. ikan ni dah mula menarik minat saya. Base on tuan punya report saya mencari bulu ayam, yg saya dapat jenis read head berat 6g. Field test dah dibuat dan memang memberangsangkan tp rabut yg banyak, mungkin hook set x betul lg. Pd pendapat tuan hook jenis apa yg paling sesuai untuk bulan ni......Area saya cukup banyak dan melalui apa yg tuan repotkan memang begitulah situasinya disini.....Saya dah kena karan bulannnn......

    BalasPadam
  2. Waalaikummussalam,
    Terima kasih kerana sudi baca blog saya. Report ni sebenarnya sudah agak lama. Sekarang saya tidak lagi guna bulu ayam untuk memancing ikan bulan. Untuk dapatkan 'success rate' yang tinngi mancing ikan bulan nih, yg pertama sekali, kena guna setting L atau UL. Sekarang saya lebih suka guna gewang yang ber'treble' hook. Selalunya, ikan bulan ni suka gewang dari jenis minnow yg kurus (slim) danbersaiz kecik iaitu 5cm kebawah. Slim Minnow feveret saya ialah Yo-Zuri Pin Minnow. Selain dari tu, sinking pencil juga sangat mujarab. Antara sinking pencil kegemaran saya ialah Storm Flutterstick 4cm. Selain dari tu, tak dinafikan, ikan bulan juga adalah spisis yang sukakan topwater action. boleh juga guna popper yang bersaiz kecil iaitu 4cm ke bawah. Selain daripada tu, antara faktor yang ialah, kena tau waktu yg sesuai utk memancing ikan bulan. Selalunya, ikan bulan active menyambar umpan/gewang sewaktu awal pagi atau lewat petang.

    BalasPadam
  3. satu, lupa nak bagi tau. Saya sudah pun berhenti update blog ni. Sekarang sy update di blog yang baru iaitu https://diaripancingku.blogspot.com/

    jgn lupa utk follow saya di blog saya yang baru.

    BalasPadam