Isnin, 11 Mac 2013

Lama sungguh tak layan 'casting'

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Agak lama aku tak update blog aku dan dah macam-mcam ikan dah aku bawak naik. Buat masa sekarang ni, aku berehat seketika daripada bermain fly. Aku kembali ber'casting'. Bukan dengan BC, tapi dengan spinning. Bukannya apa, aku malas nak fikir banyak. Lagi pun, aku tengah ada banyak masalah peribadi sekarang.

Pagi tadi aku ada turun, sekadar melepaskan gian di lokasi biasa iaitu port belakang kandang kambing.

 Keadaan, air memang nampak cantik. Sekali sekala nampak 'boiling' ikan bulan. Minggu lepas, aku menerima 'strike' daripada ikan bulan mega kat sini bertalu-talu. Jadi hari ni, aku ingatkan nak 'repeat'.










 Inilah gewang yang aku guna yang mendapat 'strike' bertalu-talu daripada ikan bulan. Tapi, agak malang, tak ada satu pun yang lekat.

Tapi, pagi tadi, langsung tak ada strike daripada ikan bulan. Bagi mengelakkan kejadian kumpau berlaku, aku mengalihkan fokus aku pada ikan haruan. Aku cuba membaling ke kelompok anak-anak ikan yang sedang bermain-main kat atas air dan bahagian tepi-tepi tali air.



Nah! Akhirnya, ada jugak haruan curut yang sudi membaham popper R2S aku ni. Aku cuba lagi, tapi nampaknya, keadaan air sangat tak sesuai untuk memancing haruan menggunakan popper. Air terlalu dalam, selalunya, penggunaan soft plastic jauh lebih sesuai. Tapi, fokus aku sekarang ialah penggunaan popper.

Haruan yang aku dapat ni pun, di bahagian air yang cetek. Setakat yang aku pernah cuba, gewang-gewang dari jenis topwater nih, hanya sesuai untuk air yang cetek sahaja. Kalau air dalam, tersangat la kurang sambutannya.

Minggu depan, kalau air masih lagi dalam, aku nak cuba gewang jenis menyelam pulak. Tapi kali ni, aku nak custom sikit gewang tu nak jadikkan dia kalis sangkut. Kalau nak tengok macam mana aku buat, sila tunggu post yang akan datang.

Sekian, salam strike.

2 ulasan:

  1. Balasan
    1. Salam pak aji aji... sekarang saya dah pindah ke blog baru... diaripancingku.blogspot.com... sudi-sudi la jenguk ke sana...

      Padam