Selasa, 12 Mac 2013

Lesen gewang 9 tahun

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Pagi ni aku siap awal sikit hantar anak pergi sekolah. Sementara tunggu nak masuk office, aku sempat layan ikan bulan dekat salah satu port kegemaran aku dalam setengah jam.

Ini la port yang dikenali sebagai port pintu tali air Taman Penaga. Memang banyak ikan bulan kat sini. Dah banyak ekor dah aku naikkan ikan bulan kat sini lebih-lebih lagi menggunakan fly.

Ada dua port pintu tali kat Penaga ni, satu lagi port pintu tali air berhampiran dengan tempat orang jual ikan segar. Kat situ, ikan bulannya jauh lebih besar dari port yang ini tapi sangat liat nak menyambar umpan.




Seperti biasa, aku guna popper R2S kaler merah nih. Sememangnya aku beli popper ni untuk main bulan tapi setakat ni, tak ada satu pun yang lekat. Strike banyak, tapi tak lekat. Hanya beberapa ekor haruan jer yang berjaya aku naikkan guna popper ni.

Sepertia biasa, balingan yang pertama sudah pun bersahut, tapi seperti biasa jugak rabut. Tak lekat. Aku pun tak tahu kenapa la susah sangat ikan bulan nak lekat guna popper ni. Mungkin jugak hook dia yang terlalu kecil kot. Takper la... nanti aku nak custom letak single hook pulak. Tapi masalahnya pagi tadi, cuma sekali jer aku dapat strike guna popper nih.

Oleh kerana dah tak ada strike, aku tukar pakai popper strike pro pulak. Popper ni kalau tak silap aku dibeli 9 tahun yang lalu. Mungkin 10 tahun, tapi tak kisah la sangat, tapi popper nih belum pernah dapat lesen lagi dari mana-mana ikan. Popper ni jugak ada sedikit sentimental value, kenangan bersama dengan sahabat baik aku. Dia la yang beli popper nih dan seperti biasa, kesemua gewang-gewang yang dia beli, dia akan simpan dalam box aku dan sampai sekarang aku masih lagi simpan popper nih. Saiz popper ni lebih besar berbanding dengan popper R2S. Aku sengaja pakai popper besar sebab nak hasilkan bunyi 'blob-blob' yang lebih kuat sebab aku tengok keadaan air agak tinggi atau dalam dari biasa.

Setelah beberapa kali dibaling dan diaksikan dengan jerk pendek-pendek sambil menghasilkan bunyi 'blob-blob' akhir, popper ni bersahut jugak.

Berjaya jugak aku mendapatkan lesen untuk popper aku yang ini setelah lebih 9 tahun berada dalam box aku.








Sekian, Salam Strike.

1 ulasan: