Jumaat, 11 November 2011

Lesen Casting Ikan Bulan

12.11.2011, Sabtu

Aku turun seawal 7:30 pagi. Semangat aku berkobar-kobar gewang-gewang yang aku baru beli semalam. Harap-harap aku dapat lesen casting bulan aku pada hari ini.

I go fishing at 7:30 am. In the spirit of the cease-fire with a bundle of new lures bought yesterday, I hope to obtain a license for casting "Bulan".

1st Spot
Sudah agak lama aku perhatikan ikan bulan di sini bermain-main di depan mata. Dah bermacam gewang yang aku cuba sebelum ini, tapi tak ada satu pun mampu menambat hati si bulan ini. Lokasi ini terletak berhampiran dengan Taman Penaga.

I went here many times and saw 'Bulan' play around here. I have tried many lure but none is working. It seems the 'Bulan' is not interested with the lure. This spot is located at Taman Penaga.

Lure 1: Spinner
Strike: 0
Catch: 0

Gewang 2: Micro Popper
Strike: 4
Catch: 1

1st fish: vs micro popper
Agak mengejutkan aku, lemparan yang pertama dan kedua sudah pun menerima sambaran hebat. Akhirnya sambaran keempat berjaya juga menewaskan si bulan.

It was suprising me, the first and second cast already received a strike. At last, I have managed to lift up on 4th strike.

1st Fish: Bulan
Saiz sedahana, panjang lebih kurang 1 kaki. Tak sempat nak ukur sebab terlalu teruja. Lagi pun, aku takut bulan ni mati sebelum sempat aku lepaskannya kembali.

Medium scale, lenght around 1 feet. I forgot to measure the fish due to excited. I have to released the fish quick before it die.

2nd Spot
Sebelum pulang, sempat lagi aku layan haruan kat lokasi kegemaran aku. Bersebelahan dengan lokasi 1 (seberang jalan).

Before going back home, I took some times looking for 'Haruan'. Actually this spot is just next to 1st spot.

Ikan kedua: vs topwater frogy
Selepas 4-5 kali baling, ada juga haruan yang yang berkenan.

After few cast, it seems there is Haruan willing to bite the frogy.

Ikan kedua: Haruan
Saiz serdahana, panjang lebih kurang 10-11 inci.

Medium scale, lenght aroung 10-11 inch.

3 ulasan:

  1. nice TARPON bro.. lepas ni try loose kan sket drag dan always keep your rod as low as possible (nak lg best benamkan ujung rod dlm air) time fight ngan bulan neh.. good luck!

    BalasPadam
  2. Thank for the info bro... masalahnya, rod yang aku guna tuh 5'6", medium action, stok layan haruan. Nak kena cari rod panjang sikit dalam 6'6" ker... light action. Tapi susah nak cari untuk BC... baru sedap fight dgn bulan nih...

    BalasPadam
  3. Klu bro ada bnyak gewang mickro upload la...bgi tip gewang mickro yg tip top..ok bro aku suka article ko ni...majula suka hanyir ni....

    BalasPadam