Ahad, 8 Julai 2012

Fly Vs Haruan

Setelah puas bergelumang dengan ikan Puyu, aku pun merasakan sudah tiba masanya mencari lesen haruan pula. Pada peringkat awal, aku tidak ada 'flies' yang sesuai untuk haruan.

Kemudian, terdetik dihatikan untuk menghasilkan flies topwater berbentuk katak. Ini adalah 'prototype' katak foam aku yang pertama. Secara teorinya, katak ini sememangnya umpan yang sangat sesuai untuk haruan.








Sesi menguji keberkesanan 'flies' buatan aku sendiri membuahkan hasil apabila seekor haruan 'curut' berjaya dinaikkan. Nampaknya 'prototype' ini sudah pun lulus QA. Aku akan memperhalusi lagi 'flies' katak ini dengan lebih cantik dan kecil untuk masa akan datang.

Sebenarnya 2 ekor haruan berjaya di'tipu' oleh katak 'prototype' aku ini. Haruan yang kedua lebih besar daripada yang pertama dan buat pertama kalinya aku menarikkan ikan dengan menggunakan karauan 'reel'. Aku sempat bertarung dengan haruan yang kedua sampai ke tepi akan tetapi agak malang ikan tersebut terlepas sewaktu aku cuba mengangkatnya naik ke tebing. Apa kan daya, tak sempat nak ambil gambar sebagai bukti. Lain kali cuba lagi. Ekoran daripada pertarungan dengan haruan kedua itu juga, 'flies' katak aku ini koyak rabak dan tak boleh diguna pakai lagi. Nampaknya, aku kena menghasilkan lebih banyak 'flies' katak untuk sessi 'meruan' yang akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan